Het Duitse post- en koeriersbedrijf Deutsche Post verkoopt zijn lijnbussendienst voor lange afstanden Postbus aan de eveneens Duitse vervoerder Flixbus.
Dat werd woensdag bekendgemaakt bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers van Deutsche Post.
Flixbus is begin 2013 gestart in Duitsland en heeft naar eigen zeggen al 30 miljoen mensen vervoerd, waarvan 20 miljoen in het afgelopen jaar. Er zijn lijndiensten naar meer dan 550 bestemmingen in 19 landen. In 2015 werden Frankrijk, Italië én Nederland toegevoegd aan het netwerk.
Met de overname van Postbus hoopt Flixbus een nieuwe doelgroep aan te spreken, waaronder senioren en gezinnen. Het is de tweede grote overname van de startup in korte tijd: in juni nam het ook al de continentaal-Europese activiteiten van megabus.com over.
De langeafstandsbussen van Postbus gaan naar 120 bestemmingen in Duitsland en buurlanden. In Nederland rijdt de Postbus alleen naar Groningen.
Deutsche Post had bij deze tak last van stevige concurrentie. ,,In termen van winstgevendheid voldeed Postbus niet aan onze verwachtingen'', aldus topman Joachim Wessels. Duitsland liberaliseerde de markt voor het busvervoer over lange afstanden in 2013, waardoor een groot aantal nieuwkomers op de markt kwamen.
Financiële details werden niet verstrekt. FlixBus ging ongeveer anderhalf jaar geleden samen met MeinFernbus en is een merk van de FlixMobility Group. De start-up begon in 2013 en biedt dagelijkse verbindingen naar negenhonderd bestemmingen in twintig landen. Vorig jaar werden daarmee 20 miljoen reizigers vervoerd en in 2016 verwacht FlixBus 30 miljoen passagiers te verplaatsen.
Deutsche Post maakte woensdag ook bekend dat het in het tweede kwartaal het bedrijfsresultaat (ebit) op jaarbasis met 40 procent zag aandikken tot 752 miljoen euro. Dat was de scherpste groei in 4,5 jaar tijd, onder meer te danken aan prijsverhogingen en meer leveringen voor webwinkels.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl